Beneficiile digitalizării departamentului financiar
Avansul rapid al tehnologiei și beneficiile digitalizării au impus companiilor din numeroase industrii decizia înnoirii sistemelor interne de operare. Schimbări și implementări care ar fi putut dura ani de zile s-au realizat accelerat sub presiunea transformărilor din mediul de afaceri din ultimii ani.
Dintre departamentele mai avansate pe acest drum face parte cel financiar, care a adoptat printre primele digitalizarea, dar este încă în urmă cu conversia digitală a proceselor relevante pentru relația cu clienții interni, externi sau cu părțile interesate.
Digitalizarea proceselor de management financiar sporește nivelul de eficiență al acestor departamente și reduce nivelul de stres al angajaților. Dacă până nu demult, implementarea digitalizării era o opțiune, acum acest lucru a devenit esențial.
Mediul de business actual nu permite organizațiilor să-și desfășoare activitatea fără acces la informații 24×7, de la sediul companiei sau de la distanță. În acest sens digitalizarea departamentului financiar oferă avantaje și soluții care contribuie la buna funcționare a tuturor proceselor din cadrul companiei.
Știm că este esențial ca informațiile financiare să fie accesate prompt, relevant și în siguranță. Așa după cum este esențial că lumea financiară să se orienteze către practicile digitale, să țină pasul cu tehnologia și să răspundă nevoilor părților interesate.
Digitalizarea operațiunilor interne face angajații mai productivi, eficientizează funcțiile de afaceri și ajută companiile să ofere servicii mai bune.
Iată câteva dintre beneficiile transformării digitale a departamentului financiar:
Reducerea erorilor
Ce fel de erori frecvente avem în acest departament? Greșeli de scriere, link-uri corupte, date vechi nesigure și alte probleme conexe. Lista poate continua. Transformarea digitală pune accent pe utilizarea unei singure platforme pentru partea de management financiar. În acest fel, echipele au o perspectivă la 360 de grade a rapoartelor și a indicatorilor, iar erorile devin mult mai ușor de detectat.
Organizarea este un element-cheie, iar transformarea digitală funcționează pentru a menține totul centralizat și organizat, chiar și inter-departamental. Rezultatul final este reducerea erorilor și o mai bună conformitate cu cerințele legislative și cu reglementările financiare.
Consolidarea siguranței datelor
Lucrul cu datele financiare sensibile și lipsa de expertiză în securitatea cibernetică sunt riscuri pentru securitatea informațiilor. De aceea depinde de directorii financiari și de ceilalți lideri din top management să găsească un sistem care să prioritizeze securitatea informațiilor. În cadrul unui departament financiar digitalizat, datele sensibile pot fi stocate într-un sistem securizat. Securitatea avansată este necesară pentru a proteja datele sensibile și pentru a-i gestiona eficient pe cei care le pot accesa, în cadrul echipei sau inter-organizațional.
Realizarea de analize avansate
Noile tehnologii digitale și procesele clare sunt esențiale pentru procesarea datelor în timp real. Mai mult, acestea fac mult mai ușoară realizarea de analize avansate. Revizuirea manuală a analizelor nu va mai fi necesară. Un proces digitalizat de rulare a rapoartelor avansate va îmbunătăți acuratețea datelor de management și va reduce timpul alocat acestor sarcini repetitive. În plus, cu soluția potrivită, echipa financiară poate profita de analizele automate care sunt adaptabile și nu se va mai baza pe procese manuale pentru a obține informații procesate specific pentru anumite scopuri de management.
Creșterea performanței angajaților
În multe departamente financiare angajații încă pierd timp efectuând sarcini repetitive, plictisitoare, care pot fi simplificate prin transformarea digitală. Instrumentele digitale pot ajuta la eficientizarea proceselor precum managementul furnizorilor, prognozarea fluxului de numerar, planificarea angajamentelor de diverse tipuri și pregătirea auditurilor. Transformarea digitală oferă sprijin echipelor financiare, ușurându-le muncă și eficientizându-le operațiunile.
În concluzie
Pe măsură ce noi crize globale se profilează, implementarea proceselor digitale permite echipelor financiare să lucreze de la birou sau de acasă cu instrumentele de care au nevoie. Chiar dacă a fost începută, transformarea digitală a departamentelor financiare trebuie avansată accelerat ca să permită echipelor fluidizarea activităților financiare, creșterea cooperării, și valorificarea potențialului datelor prin analize automată. Toate acestea ajută operațiunile din departamentul financiar.
Alina Făniță este CEO și Partener al PKF Finconta. A lucrat cu companii multinaționale sau firme antreprenoriale din domenii diverse de activitate, pentru a le oferi servicii de audit financiar, due diligence, restructurări de grupuri, audit intern și alte servicii conexe activității de control intern. Este membră a celor mai prestigioase asociații profesionale din domeniu: ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililior Autorizați din România), CAFR (Camera Auditorilor Financiari) și IIA (Institute of Internal Auditors). A absolvit EMBA Asebuss la Kennesaw State University, a fost trainer pentru cursuri IFRS și este invitată ca expert la numeroase conferințe de business. alina.fanita@pkffinconta.ro