Cinci teme pe agenda directorilor generali în 2022
În ultimii doi ani companiile s-au adaptat în mare măsură – și adesea cu succes – la noile moduri și condiții de lucru. Pe agenda directorilor generali au stat digitalizarea, telemunca, reorganizarea proceselor și lanțurilor de aprovizionare, controlul costurilor și apropierea de oameni. Adică au făcut ce era necesar. Sunt măsurile luate suficiente pentru ce urmează în 2022? Aceasta este întrebarea la care încearcă să răspundă echipele de management acum.
Pentru a se pregăti pentru noile valuri ale pandemiei liderii de business trebuie să facă mai mult. Trebuie să fie pregătiți și dispuși să regândească modul în care iau decizii, dar și motivul pentru care e nevoie de ei. Cu alte cuvinte, liderii trebuie să se detașeze, să elimine vechile moduri de gândire și să acceseze o perspectivă mai largă, care să le permită să înțeleagă cu adevărat provocările și oportunitățile din mediul de afaceri actual.
Pandemia a dezvăluit și a accelerat o serie de tendințe care vor juca un rol substanțial în modelarea mediului de afaceri, iar echipele de management trebuie să le analizeze pentru a lua măsurile necesare în companii.
1. Ritmul schimbării se accelerează
Mediul de business este mai fluid ca niciodată. Nevoia de viteză este prin urmare acută pentru a răspunde la atât de multă schimbare. Numai că această viteză trebuie să fie sustenabilă. Lucrurile remarcabile realizate de manageri în primele luni ale pandemiei au fost impulsionate de sentimentul situației de urgență. Turația modificată de reacția la criză a devenit normalul modului de funcționare al companiilor. Viteza trebuie să fie încorporată în organizație. Viteza nu înseamnă doar să ții piciorul pe accelerație, ci și modele de operare inteligente ale vehiculului care este compania pentru a funcționa mai eficient și mai inteligent.
2. Oamenii vor o muncă cu sens
Oricât ar suna de vag, filozofic sau nepragmatic, cercetările arată că acele companii care au un puternic simț al scopului le depășesc pe cele cărora acesta le lipsește . Angajații care spun că își trăiesc scopul la locul de muncă sunt mai loiali, mai dispuși să facă eforturi suplimentare și mai puțin probabil să plece. În același timp, scopul ajută companiile să recunoască oportunitățile emergente și să se conecteze cu clienții lor. Scopul nu mai este acum doar o declarație de bune intenții, ci devine prioritate și sursă de avantaj competitiv.
3. Sustenabilitatea
Aceasta ține și de principiul producerii de bunuri și servicii cu reducerea la minim a impactului asupra mediului. Multe companii au făcut pași importanți în acest sens ghidate de propriile valori. În viitorul foarte apropiat acest lucru va fi la fel de important ca întocmirea unui bilanț deoarece consumatorii și autoritățile de reglementare vor insista asupra acestui lucru. Sustenabilitatea revendică o abordare sistematică similară digitalizării sau elaborării strategiei, deoarece va fi o sursă importantă de avantaj competitiv pe termen lung.
4. Tehnologia cloud
Potențialul său a fost recunoscut de mult timp, numai ca acum începe să aducă rezultate reale în inovare și productivitate. Companiile trebuie să implementeze cloud-ul ca să atingă aceste obiective. Pentru a face acest lucru, oamenii lor trebuie să fie „alfabetizați într-ale cloud-ului” – adică să cunoască potențialul cloud-ului. Odată cu transformarea digitală a apărut nevoia de a recalifica forța de muncă cu privire la modul de utilizare a noilor procese și instrumente digitale. Multe tipuri de locuri de muncă tradiționale au fost automatizate sau vor fi automatizate. Viitorul va aduce noi oportunități pe măsură ce nevoia de tehnologie digitală va deveni din ce în ce mai clară.
5. Resursa umană
Este esențială, iar piața muncii a trecut prin schimbări majore în ultimii doi ani. Dezvoltarea angajaților este o altă prioritate. Viitorul văzut de la începutul anului 2022 arată mult diferit față de cum se vedea viitorul de la începutul anului 2019. Organizarea resursei umane trebuie acum să fie mai flexibilă, mai puțin ierarhică și mai diversă. Sistemele moderne de management al învățării fac mult mai ușoară crearea unor tipuri diverse de conținut pentru instruirea și dezvoltarea angajaților. Dezvoltarea competențelor merge mână în mână cu învățarea pe tot parcursul vieții. În acest nou mediu, formarea, munca și recalificarea nu mai sunt liniare, ci mai degrabă apar într-un model ciclic de reinventare constantă. Tot mai mulți profesioniști vor dori să lucreze pentru companii care investesc în dezvoltarea lor profesională și personală.
În concluzie
Modul în care sunt implementate aceste cinci priorități diferă de la companie la alta. Ceea ce contează este ca liderii să înțeleagă că stăpânirea acestor cinci priorități va îmbunătăți substanțial șansele de succes ale companiilor pe care le conduc. Depinde de ei ca să servească scopul, să facă modelul de business unul sustenabil, să recunoască importanța tehnologiei, să internalizeze și coreleze ritmul de funcționare la ritmul mediului economic și să investească în dezvoltarea oamenilor.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro