Cum ajută reziliența creșterea durabilă a companiei?
Incertitudinea, criza energetică, accelerarea inflației și creșterea cerințelor de conformitate ESG nu numai că nu ajută, dar au zguduit lumea afacerilor încă tulburată de efectele pandemiei. Aceste perturbări nu pot fi tratate izolat una de alta, deoarece apar și reverberează prin ecosistemul economic fragil, însă un aspect este deja esențial pentru a reuși creșterea durabilă: reziliența.
Reziliența este cheia creșterii pe termen lung
Companiile trebuie să continue să-și consolideze reziliența pentru a permite creșterea pe termen lung. La nivel organizațional, reziliența este înțeleasă ca abilitatea companiei de a face față adversității, de a rezista la șocuri și de a se adapta continuu atunci când apar perturbări și crize.
Din punct de vedere al gestionării angajaților, pentru a putea face față schimbărilor economice din ce în ce mai intense, companiile vor fi nevoite să aibă o abordare descentralizată de luare a deciziilor și un model de leadership care să cultive talentul individual și echipele autonome.
Totodată economia viitorului impune necesitatea învățării de noi aptitudini și obligă companiile să investească în instruire pentru a compensa diferența dintre competențele actuale din piața forței de muncă și cele cerute de companiile aflate în schimbare.
Viteza și agilitatea susțin capacitatea de schimbare
Pentru companii sunt necesare acum atât viteza cât și agilitatea, deoarece perturbările care apar impun schimbări rapide în direcția strategică și modul de alocare a resurselor, în timp ce organizațiile cu procesele și structurile lor greoaie sunt adesea prea rigide pentru a răspunde eficient.
Pentru a depăși aceste provocări, liderii de business trebuie să se decidă să investească în reziliența organizațională, potrivind talentul din companie cu strategia agilă. Acesta este un mod dovedit de a crea valoare. Organizațiile reziliente absorb șocurile și le transformă în oportunități, „mergând înainte” în perioadele de criză.
Direcții importante pentru a construi reziliența organizațională
Pentru a construi reziliența organizațiile trebuie să acționeze pe o serie de direcții, după cum urmează:
1) Promovarea agilității
Organizațiile agile se bazează pe luarea descentralizată a deciziilor și pe echipe autonome. Acestea pot răspunde rapid la perturbări testând, învățând și ajustând o soluție. Pot urma procese mai lente de planificare și control, dar munca inițială poate fi realizată în cicluri rapide de explorare, execuție și învățare.
De aceea este necesară și o structură mai flexibilă pentru a aloca angajații companiei. Acest lucru poate fi dezvoltat prin maparea competențelor pentru a identifica nevoile și pentru a realoca oamenii potriviți pe măsură ce prioritățile se schimbă.
2) Pregătirea liderilor adaptabili
Organizațiile trebuie să dezvolte lideri care să reușească să depășească cu ușurință reacțiile unidimensionale atunci când se confruntă cu crize. Liderii au rolul de a inspira, sprijini și debloca potențialul celorlalți oameni din echipă.
Este nevoie de lideri care să poată îmbrățișa paradoxurile și ambiguitatea în timp ce își fac timp pentru a asculta și a antrena membrii echipei. De aceea companiile trebuie să aibă colaborări pe termen lung cu firme de training și coaching pentru a implementa programe complexe de transformare a abilităților de leadership.
3) Susținerea diversității ajută
Forța de muncă și echipele de conducere inclusive și diverse promovează idei creative și încurajează capacitatea de a pune întrebări, de a schimba și de a gândi diferit. Acestea sunt capabilități valoroase care ajută organizațiile să se adapteze și să iasă cu bine din crize sau vremuri instabile.
Cele mai diverse organizații au rezultate semnificativ mai bune decât cele mai puțin diverse. Complementaritatea competențelor, varietatea punctelor de vedere, abilitatea de a lucra împreună dincolo de diferențele perspectivelor sunt puncte forte care trebuie susținute, apreciate și antrenate.
4) Dezvoltarea continuă a competențelor
Având o viziune pe termen lung a managementului echipelor, companiile ar trebui să investească în angajarea, dezvoltarea și reținerea angajaților într-un mod mai eficient.
Organizațiile ar trebui, de asemenea, să investească în îmbunătățirea și recalificarea forței de muncă existente, decizii care permit flexibilitate pentru augmentarea capacităților și capital necesare într-un mediu volatil.
Este important ca funcția de Learning & Development a companiei să beneficieze atât de oameni specializați cât și de tehnologiile relevante pentru rezultate sustenabile pe termen lung.
În concluzie
Pe măsură ce nevoile companiilor evoluează odată cu schimbările tehnologice și cele din mediul de afaceri, reziliența devine factor esențial pentru creșterea durabilă. Echipele care se concentrează pe antrenarea rezilienței pe baza deciziilor liderilor, pot crea un cerc virtuos de îmbunătățire: un mediu organizațional adaptabil va atrage talentul necesar și vor fi mai bine poziționate pentru a face față cu succes perturbărilor și a le transforma în oportunități de creștere.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro