Cum pot fi liderii promotori ai schimbării
Afluxul de tehnologii avansate a schimbat modul în care companiile operează și interacționează cu clienții lor. Volatilitatea economică și efectele transformatoare ale tehnologiei cer organizațiilor să fie agile. Acum liderii trebuie să fie promotori ai schimbării.
Trebuie să fie mereu pregătite pentru dezvoltarea de noi produse, cartarea zonelor de profit și îmbunătățirea capacităților de producție.
Companiile care nu reușesc să se schimbe, nu reușesc să crească și, în cele din urmă, nu reușesc să se ridice la nivelul așteptărilor clienților și pierd avantaj competitiv.
De ce un lider trebuie să fie un promotor al schimbării?
Gestionarea schimbărilor în cadrul unei organizații nu mai este o situație temporară în care angajaților li se spune că “trecem noi cu bine și prin asta“. Schimbarea ar trebui tratată ca un element al strategiei de afaceri.
În acest sens, liderii trebuie să se asigure că schimbările identificate, introduse și implementate fac o diferență pozitivă la toate nivelurile, indiferent de ierarhiile companiei, roluri sau departamente.
Un lider care este promotor al schimbării crede în realizarea lucrurilor potrivite prin oamenii potriviți la momentul potrivit, fără a crea probleme suplimentare.
Să asiguri pregătirea organizațională necesară pentru realizarea de schimbări, transformare și evoluție demonstrează calitatea liderului ca promotor al schimbării.
Dinamica piețelor impune liderilor să-și analizeze propriile abilități și să și le actualizeze continuu pentru a asigura relevanța acestora pentru noile responsabilităților evoluate. Ei conduc prin exemplul pe care-l oferă ei înșiși.
Care sunt trăsături le liderilor promotori ai schimbării?
Pentru un lider preocupat de schimbare, oamenii sunt esențiali. Un astfel de lider vrea ca angajații săi să crească, ceea ce necesită niveluri ridicate de voință, dăruire, responsabilitate și acțiune.
Este întotdeauna gata să exploreze idei mai bune, să-și reînnoiască gândurile, să reinventeze moduri de lucru care pot avea cel mai devreme impact și influență maxim. Prin urmare, liderii schimbării trebuie să aibă:
1. Cunoștințe din domenii diverse
Promotorii schimbării sunt interesați de mai mult decât de propriul lor domeniu. Ei își cresc curiozitatea înnăscută pentru alte industrii și sectoare de activitate și nu vor să rămână blocați în propria lor zonă de confort. Liderii de acest tip continuă să caute informații, să citească și să interacționeze cu oameni diverși pentru a dobândi cât mai multe cunoștințe și informații valoroase care să-i ajute să vadă ce e important și să identifice noi zone de îmbunătățire și creștere a afacerii.
2. Dorință pentru flexibilitate
Liderii care sunt promotori ai schimbării se reinventează întotdeauna pe ei înșiși și propriile competențe. Schimbările din viața lor personală și profesională sunt constante; sunt deschiși către noi oportunități și ocazii de învățare cu o atitudine total antreprenorială. Ei continuă să-și stimuleze instinctele creative și gândirea lor logică. Se conectează cu oamenii, pentru a ajunge la o înțelegere mai profundă a experiențelor, comportamentelor și perspectivelor lor.
3. Abordare bazată pe rezultate
Un lider care face managementul schimbării se asigură că pune accent pe obiectivele profesionale și obiectivele de afaceri. Își prioritizează activitățile zilnice în funcție de urgențe și cerințe de afaceri. Apoi se asigură că fiecare activitate este măsurată în raport cu rezultatele obținute. Un lider numește și întruchipează ce este important pentru companiei. El arată zi de zi cum ar trebui să funcționeze și să interacționeze cu angajații, furnizorii și clienții pentru a obține ceea ce are cu adevărat nevoie.
4. Rețea de contacte autentice
Un lider promotor al schimbării cunoaște valoarea construirii de relații autentice cu oameni din diferite categorii. Nu numai că le permite acestora să-și lărgească orizontul de gândire, ci îi ajută și să construiască cunoștințe și conexiuni la care pot apela atunci când este necesar pentru a îndeplini un scop de afaceri. O rețea puternică de contacte înseamnă întotdeauna că liderul are experți mai mult decât suficienți pentru a-i consulta pe un anumit subiect sau problemă.
În concluzie
Un lider care este un promotor al schimbării dă dovadă de curaj pentru a nu alege calea previzibilă, deoarece vrea să descopere idei noi și beneficii pentru îmbunătățirea companiei. Marii lideri cărora le place să accepte schimbarea reușesc să-și demonstreze credibilitatea, deoarece sunt întotdeauna conduși de rezultate măsurabile și de grija autentică pentru oameni.
Alina Făniță este CEO și Partener al PKF Finconta. A lucrat cu companii multinaționale sau firme antreprenoriale din domenii diverse de activitate, pentru a le oferi servicii de audit financiar, due diligence, restructurări de grupuri, audit intern și alte servicii conexe activității de control intern. Este membră a celor mai prestigioase asociații profesionale din domeniu: ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililior Autorizați din România), CAFR (Camera Auditorilor Financiari) și IIA (Institute of Internal Auditors). A absolvit EMBA Asebuss la Kennesaw State University, a fost trainer pentru cursuri IFRS și este invitată ca expert la numeroase conferințe de business. alina.fanita@pkffinconta.ro