De ce contează empatia în business?
Ați observat vreodată cum discuțiile privind îmbunătățirea operațiunilor sau posibilele soluții la provocările economice de astăzi țin rareori cont de impactul emoțional asupra angajaților?
În unele privințe, nu este prea surprinzător, având în vedere că dintre noi au avut lideri care ne-au învățat să nu luăm lucrurile personal la locul de muncă, având în vedere că „sunt doar afaceri”.
Rolul pe care îl au emoțiile în gestionarea echipelor influențează nivelul de încredere al membrilor echipei și până la urmă performanța acesteia. Dar pentru ca să întelegem emoțiile și nevoile celorlalți avem nevoie de empatie.
De ce contează să întelegem nevoile celorlalți?
Există beneficii tangibile care sunt derivate din a face timp pentru a înțelege de ce au nevoie cei din jurul nostru, spre deosebire de ceea ce percepem că este necesar.
Liderii care își fac timp să înțeleagă nevoile angajaților lor le pot oferi sprijinul de care au nevoie pentru a merge mai departe, pentru a face față provocărilor sau problemelor care i-ar putea împiedica să-și atingă obiectivele.
Înțelegând și oferind angajaților ceea ce au nevoie pentru a reuși, liderii pot construi un sentiment de încredere, întărind astfel relațiile pe care le au cu angajații lor și, în consecință, relațiile pe care le au angajații între ei, ceea ce duce la o colaborare mai mare și o productivitate îmbunătățită.
Trasătura esențială pentru a fi empatic
Oamenii empatici ascultă cu atenție ceea ce le spui, concentrându-și total atenția asupra persoanei din fața lor și nefiind distrași ușor de ceea ce se află pe monitorul sau smartphone-ul lor.
Ei petrec mai mult timp ascultând decât vorbind, deoarece doresc să înțeleagă dificultățile cu care se confruntă ceilalți, ceea ce ajută la oferirea celor din jur a sentimentului că sunt auziți și recunoscuți.
O modalitate prin care fac acest lucru este să acorde mai multă atenție atât indiciilor verbale, cât și non-verbale care fac parte din comunicarea de zi cu zi. Făcând eforturi similare, te va ajuta să muți atenția de la povestea care este în mintea ta la mesajul real care este îți este prezentat.
Care sunt avantajele empatiei în leadership?
Când vine vorba de trăsăturile unui leadership de succes, empatia este rareori inclusă într-o astfel de listă. Într-o societate dominată de valori masculine, ne jenăm să spunem că suntem empatici.
Ca și cum empatia înseamnă slăbiciune și pofta de sânge o calitate. Cu toate acestea, insuflarea unui sentiment de empatie în modul în care îi conduceți pe cei aflați în grija dumneavoastră oferă o serie de avantaje:
- Empatia ne permite să ne simțim în siguranță cu eșecurile noastre, deoarece nu vom fi pur și simplu învinovățiți pentru ele.
- Îi încurajează pe lideri să înțeleagă cauza rădăcină a performanței slabe.
- A fi empatic permite liderilor să ajute angajații care vor să fie mai buni și să exceleze.
- Empatia le permite liderilor să construiască și să dezvolte relații cu cei pe care îi conduc
Cum pot liderii să susțină o cultură bazată pe empatie?
Ceea ce îi diferențiază pe liderii obișnuiți de cei care excelează în a-i conduce pe alții este modul în care aceștia din urmă înțeleg să nu se concentreze pur și simplu asupra atingerii obiectivele, ci mai degrabă, se concentrează și pe îndeplinirea scopului colectiv de a crea ceva de valoare.
Pentru a realiza acest lucru, liderii trebuie să înțeleagă scopul intim care îl conduce pe fiecare angajat și să-l alinieze la obiectivele organizației lor.
Petrecând mai mult timp învățând despre nevoile angajaților lor, liderii pot stabili tonul și abordarea adoptate de angajații lor pentru a-și atinge obiectivele organizației.
Este important ca liderii să-ți reamintească că povestea pe care o spunem în mintea noastră este diferită de povestea care este în mintea altora. Doar ascultându-i cu atenție pe alții putem începe să înțelegem aceste diferențe, să le întelegem nevoile celorlalți și să construim încredere.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro