Evaluarea riscurilor fiscale
Pentru companiile care își desfășoară activitatea în prezent, efectuarea unei evaluări cuprinzătoare a tuturor riscurilor fiscale cu care se confruntă este obligatorie. O astfel de evaluare ajută liderii departamentelor fiscale să acorde prioritate litigiilor active (dacă există) pentru a fi închise într-o anumită ordine și în faza ulterioară să gestioneze eficient riscul fiscal. De asemenea ajută directorii generali să ia decizii înțelepte ca răspuns la factorii de schimbare care afectează creșterea companiei.
Obiective și impact
Obiectivul principal al evaluării riscului fiscal este acela de a face tot posibilul pentru a opri controversele fiscale înainte de a se produce. Acest risc este gestionat de conducerea companiei și are efecte asupra modului de funcționare a companiei prin sisteme și procese care îmbunătățesc eforturile de monitorizare, conformitate și prevenire a litigiilor. Bineînțeles, acesta este un proces continuu și în continuă evoluție în cadrul companiei.
De la începutul pandemiei, autoritățile fiscale au sprijinit companiile și le-au stimulat fiscal pentru revenirea în activitate. Susținerea s-a manifestat nu numai prin programe de sprijin pentru ocuparea forței de muncă, plăți în numerar și împrumuturi, ci și prin acordarea de ajutor administrativ.
Aceasta a inclus amânarea termenelor limită de depunere a impozitelor, amânarea plății anumitor impozite și, mai important în domeniul gestionării riscurilor fiscale, suspendarea inspecțiilor fiscale. Dar acea perioadă s-a încheiat de mult deoarece se așteaptă ca până la sfârșitul anului, majoritatea autorităților fiscale să planifice și să controleze impozitele riguros.
Sursele riscurilor fiscale
Mediul extern este important din punct de vedere fiscal, dar nu toate riscurile fiscale provin din afara companiei. Comunicarea mai bună în cadrul companiei poate fi o modalitate utilă pentru directorii financiari de a se asigura că echipa pe care o conduc este la curent cu strategia de afaceri, investițiile noi și orice decizie care afectează impozitele pe care compania trebuie să le plătească. O astfel de comunicare poate fi „orizontală” cu celelalte departamente, precum cel vânzări și logistic, sau pe „verticală” cu consiliul de administrație și echipa de audit intern.
Riscurile reputaționale asociate cu controversele fiscale se pot revărsa și în spațiul public, creând un impact mai profund asupra afacerilor, în special pentru companiile mari, cu branduri cunoscute. Este de așteptat ca un nivelul de risc reputațional să crească pentru companii în următorii trei ani.
Modalități de gestionare
Gestionarea riscurilor fiscale implică adesea colaborarea cu furnizorii externi și cu autoritățile fiscale, subliniind importanța unei comunicări și a unor relații puternice în aceste domenii. Tehnologia joacă din nou un rol esențial, oferind platforma pe care să se stocheze și să se analizeze toate pozițiile fiscale ale companiei.
Comunicarea și relațiile îmbunătățite cu factorii interesați ajută, de asemenea, transformarea modului de gestionare a riscurilor fiscale. Pe plan intern, acestea ar trebui să includă consiliul de administrație, directorii implicați în elaborarea și implementarea strategiei de afaceri și unitățile departamentale.
Toate părțile interesate trebuie să comunice și să colaboreze pentru a se asigura că informațiile cheie sunt luate în considerare, inclusiv cele referitoare la conformitatea fiscală, planificarea fiscală și procesele de evaluare a riscurilor controverselor fiscale.

Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro