Gândirea agilă modelează succesul în afaceri
Sub impactul digitalizării, a ștergerii multor granițe dintre industrii, a schimbărilor aduse de date, algoritmi și inteligența artificială, companiile își regândesc modelele de afaceri, se reproiectează și adoptă practici de management agil.
Până în acest moment mai multă importanță a fost alocată schimbării la nivel de procese și sisteme și ceva mai puțină atenție a fost acordată încărcăturii emoționale și cognitive la nivel de echipă atunci când vine vorba de schimbare.
Chiar și celor mai experimentați lideri internalizarea stresului transformărilor accelerate le perturbă procesul de luarea deciziilor. Confruntați cu atât de multă de schimbare, starea de alertă din interiorul oamenilor se poate transforma cu ușurință în panică mentală, urmată de încercarea greu reușită de a recăpăta controlul. De aceea oamenii au nevoie acum de agilitate mentală, dar creierul lor caută instinctiv echilibrul cunoscut anterior.
Așa se explică cum, exact în momentul în care este nevoie de leadership vizionar, empatic și creativ, unii manageri cad în vechile obiceiuri conservatoare și rigide. Este evident că, deși știu bine cum trebuie să procedeze diferit în noul mediu de business, această cunoaștere cognitivă nu trece și în practică.
Dezvoltarea acestui tip de agilitate interioară nu este ușoară. Liderul trebuie să recunoască și să aprecieze posibilitățile emergente, oportunitățile și riscurile din noul context. Numai așa complexitatea cu care se confruntă poate deveni gestionabilă și poate duce chiar la noi realizări. De aceea elementele de bază care contribuie la eficacitatea conducerii prin agilitate interioară în perioadele de schimbare sunt următoarele:
Concentrarea relaxată
Poate părea o contradicție în termeni, însă nu este deloc așa. Atunci când ai experiență și o bază bună de informații despre noul context poți păstra concentrarea, dar elimina agitația, neliniștea. A lua o scurtă pauză de la implicarea în acțiune este un pas contraintuitiv pe care liderii îl pot folosi pentru a crea spațiu pentru o judecată clară, o gândire originală, o reevaluare rapidă și o recalibrare intenționată a acțiunilor echipei.
Ascultarea atentă
În noul mediu digitalizat de business, ideile noi și bune pot veni de oriunde, pot apărea de la concurenții din industriile adiacente, iar un singur produs tehnologic îți poate remodela afacerea. Într-o astfel de lume, ascultarea – și gândirea – dint-o perspectivă pe care nu o prea cunoști (sau stăpânești) este un mijloc esențial de a încuraja descoperirea unor idei originale, neașteptate, inovatoare.
Reformularea întrebărilor
O modalitate de a discerne tiparele complexe care dau naștere atât problemelor, cât și posibilităților noi, emergente este aceea de a schimba natura întrebărilor pe care (ni) le punem. A pune întrebări provocatoare te poate ajuta să-ți deblochezi modelul mental existent. Același beneficiu apare și atunci când reformulezi orientându-le spre deschidere, curaj și explorare întrebările pe care e adresezi colegilor.
Stabilirea direcției, nu a destinației
În sistemele noastre actuale de business caracterizate de schimbare rapidă, incertitudine și complexitate, soluțiile adeseori nu sunt simple. De aceea, în loc să-i spui echipei tale să progreseze din punctul A în punctul B folosind un anumit set de tactici, alătură-te lor într-o călătorie de explorare către o direcție generală. Numai așa va fi posibilă agilitatea și inovația. Gestionează-te pe tine și echipa ta, în drumul spre o viziune, un scop, nu doar prin obiective.
Testarea preliminară a soluțiilor
Eșecurile rapide și ieftine pot evita dezastrele majore și costisitoare. Acest principiu fundamental din Silicon Valley poate ajunge să fie la fel de adevărat pentru tine ca și pentru compania ta. Cu o singură condiție – să fie vorba despre testarea preliminară a soluțiilor în medii de pilotare. Gândește-te la acest aspect ca la crearea unui ”laborator” care ajută ca sarcina de a conduce o companie agilă, aflată în continuă schimbare, să fie captivantă în loc să fie terifiantă.
În concluzie
Luate separat, aceste elemente nu rezolvă automat provocările cu care se confruntă liderii. Ele își demonstrează calitatea transformatoare și potențialul numai printr-o abordare consecventă și minuțioasă. Cu o practică conștientă și disciplinată, liderii care gestionează schimbarea își dau o șansă mai mare de a se ridica peste agitația zilnică a transformărilor accelerate. Cu atenție și concentrare aceștia conduc echipa în mod eficient, gestionează compania și peisajul său competitiv, și fac din agilitate cheia succesului echipei în continuare.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro