Lideri adaptabili înseamnă lideri relevanți

Lideri adaptabili înseamnă lideri relevanți

Lideri adaptabili înseamnă lideri relevanți

Cele mai multe companii au făcut și fac în continuare schimbări pe plan strategic și operațional pentru a se adapta la mediul de business actual. Ceea ce cu niște ani în urmă era un viitor îndepărtat a devenit realitate: hiper-digitalizarea, automatizarea și hibridizarea. În acest context, ce fac diferit companiile conduse de lideri adaptabili?

Succesiunea de evenimente din plan global și regional accelerează nevoia de claritate și de decizii adaptate la ritmul rapid al schimbării. Ce te faci, însă, când reflexul managerilor este să apeleze la vechile rețete decizionale este mai puternic decât adaptarea și hotărârea? Mai pot oare cei care procedează așa să construiască succesul pentru ei și echipele lor acum?

Cei mai mulți ar răspunde la aceste întrebări cu un singur cuvânt: ”Depinde”. Și chiar au dreptate deoarece sunt 4 principii de acțiune care le pot transforma acestor manageri ”prea legați de trecut” capacitatea de a decide clar și pertinent în vremuri pline de volatilitate și-i pot ajută să prospere.

Definește-ți scopul, stabilește-ți misiunea

Existența unui scop oferă un cadru care face ca muncă grea să merite. De asemenea crește toleranța la schimbare. Atunci când angajații simt că scopul lor este aliniat cu cel al companiei lor, apar beneficii precum creșterea implicării, a conștiinciozității, precum și o loialitate sporită.

Scopul are legătură cu ceea ce contează cu adevărat, este acel ”joc infinit” care merită jucat pentru că transformă și face bine oamenilor, companiei și comunității. Din scop derivă misiunea, iar legătura dintre bunăstare și misiune este una puternică.

Oamenii care spun că „își trăiesc misiunea” la locul de muncă raportează niveluri de bunăstare de cinci ori mai mari.  Liderii care își leagă propriul scop de cel al organizației lor, făcând din misiunea companiei una personală într-un mod autentic, își ajută angajații să facă același lucru.

Fă explorarea una din super-puterile tale

Comportamentele noastre automate, subconștiente, de supraviețuire ne pot proteja o vreme, dar ele ne pot limita capacitatea de a ne adapta și de a răspunde în moduri noi la o nouă situație.

În timp ce convingerile sau mentalitățile care susțin status quo-ul pot fi perfect rezonabile în anumite situații, ele devin imediat inutile în situații complexe, volatile sau care pun presiune mare pe oameni. În astfel de situații liderii și organizațiile trebuie să treacă la de la mentalități învățate, testate la mentalități de explorare, adaptabile.

Pentru lideri, un inamic al mentalității adaptative este convingerea că treaba lor este să aibă „răspunsurile potrivite”, mai degrabă decât să știe când să pună întrebările potrivite. Dacă liderii renunță la statutul de „expert în conducerea firmei”, ei pot naviga mai ușor situații incerte prin colectarea de informații în moduri noi.

Schimbându-și mentalitatea pentru a încuraja învățarea continuă, curiozitatea și deschiderea către schimbare, liderii pot da exemplu cu privire la flexibilitatea de a căuta soluții sau răspunsuri prin adresarea întrebărilor potrivite.

Construiește conexiuni profunde și diverse

În mod obișnuit, trecem prin rutină noastră zilnică de lucru, implicându-ne activ în sarcini și interacționând indirect cu colegii care ne ajută să îndeplinim acele sarcini.

Dar acest accent este nepotrivit: neatenția față de colegi este de fapt contraproductivă atât pentru bunăstarea noastră, cât și pentru productivitatea noastră la locul de muncă.

Cercetările au arătat că conexiunile profunde și diverse care oferă sprijin social sunt elemente fundamentale ale unui bufet suedez care ne hrănesc bunăstarea și învățarea, mai ales în perioadele de incertitudine și stres crescut.

De aceea liderii de succes acordă atenție deplină celor cu care vorbesc, își arată vulnerabilitățile, arată empatie dar nu se rezumă doar la a fi empatici și întâmpina cu compasiune pe cei aflați în dificultate.

Practică gândirea pozitivă și mindfulness

Ultimii ani au generat un puternic cost emoțional. Oamenii s-au demotivat, au devenit mai puțin  productivi, epuizarea emoțională s-a amplificat. Ar fi totuși greșit să credem că aceste fenomene s-au rezumat doar la personalul operațional al companiilor.

Managerii au fost afectați în același mod și uneori într-o mai mare măsură. Ne-o spune o cercetare realizată de Harvard Business Review în rândul a 1500 de respondenți din 46 de țări, majoritatea cu funcții manageriale și executive.

Astfel aflăm că 85% dintre respondenți au spus că starea de bine a oamenilor s-a depreciat, 56% spun că cerințele aferente rolului lor au devenit tot mai solicitante, iar 62% dintre cei care spun că se chinuie să facă față volumului de lucru în creștere au trăit un episod de epuizare fizică și mentală (burnout).

De aceea sesiunile de mindfulness ajută mintea să-și dea reset și oamenii să se relaxeze pentru a se reîncărca cu energie și vitalitate. Practicând gândirea pozitivă ce derivă din mentalitatea de creștere managerii vor putea imprima un tonus bun echipei și colegilor.

În concluzie

Managerii și directorii executivi din top managementul companiilor trebuie să înțeleagă că mentalitatea adaptativă se poate modela, însă capacitatea de a „învăța cum să înveți” nu se materializează peste noapte.

Dar cei care au curajul și modestia să facă această muncă își vor putea demonstra acest tip foarte valoros de mentalitate când este nevoie cel mai mult, în vremuri de schimbare, chiar de criză. Într-o lume aflată în transformare accelerată, să știi cum să te adaptezi este o adevărată super-putere.