Oamenii și tehnologia contabilității
Toată lumea vorbește despre revoluția digitală, fenomen ce se amplifică și aduce neclaritate în legătură viitorul multor domenii și profesii. Care vor fi oamenii și tehnologia contabilității în viitor?
Schimbările pe care le aduce această revoluție vor duce la dispariția unor slujbe și apariția altora, îi vor marginaliza profesional pe cei care nu vor să se schimbe ca să-i propulseze pe cei care învață noi competențe.
Inovații tehnologice
Niciun domeniu nu va rămâne neatins, iar contabilitatea și auditul nu fac excepție. În prezent putem observa trei inovații tehnologice care produc schimbarea practicilor, metodelor și procedurilor. Aceste inovații pot moderniza și îmbunătăți remarcabil domeniului contabilității și auditului sunt după cum urmează:
Limbajul de business extensibil de raportare
eXtensible Business Language Reporting este un standard global pentru schimbul de informații de afaceri care este disponibil gratuit pentru toată lumea. În trecut rapoartele financiare puteau fi citite doar de oameni, dar în viitor acestea vor putea fi citite atât de oameni cât și de computere.
Sistemele bazate pe RPA și Inteligență Artificială
Robotic Process Automation (RPA) automatizează datele structurate și sarcinile ghidate de reguli, dar încă nu poate să se le ajusteze conform schimbărilor dinamice sau să ia decizii complicate. Cu toate acestea companiile de contabilitate și cele de RPA colaborează de mai bine de 10 ani din ce în ce mai intens, iar potențialul este uriaș.
Pe de altă parte, cercetările în domeniul inteligenței artificiale (IA) avansează și foarte curând, prin creșterea capacității de calcul și a productivității aplicațiilor, această tehnologie va reduce costurile și timpul alocat de contabili și auditori pentru sarcini ce pot fi preluate de IA.
Bilanțurile descentralizate bazate pe Blockchain
Blockchain-ul este un sistem descentralizat în care înregistrările sunt legate împreună în blocuri și apoi sunt adăugate în lanț una câte una. Nu apar costuri de tranzacție atunci când este utilizat Blockchain, deoarece nu sunt necesari intermediari. De aceea aceasta este o modalitate ușoară de a transmite informații de la o persoană la alta într-un mod complet automat.
Blockchain-ul este găzduit de milioane de computere în același timp, astfel încât datele sunt deschise pentru oricine pe Internet. Deși se află într-un stadiu incipient, Blockchain-ul schimbă lumea contabilității și auditului. Companiile testează deja noua tehnologie. Noi oportunități și provocări pentru profesioniștii din contabilitate și audit vor apărea datorită Blockchain.
Ipoteze și realități
Ipoteza că oamenii vor fi înlocuiți de mașini-computere pe piața muncii este o prejudecată. Omul contra tehnologiei este un abordare reducționistă. Mai constructiv este să vedem relația că pe o colaborare dintre oameni și tehnologie. Chiar dacă tehnologia va înlocui unele slujbe și funcționalități, adevărata forță a tehnologiei constă în augmentarea și completarea capacităților umane. De exemplu, multe firme de top exploatează potențialul inteligenței artificiale în afacerile lor și au început să realizeze că echipele în care oamenii care colaborează cu roboți sunt viitorul.
FinTech și RegTech
În plus față de cele trei inovații tehnologice menționate aici constatăm extinderea unor industrii care deja impactează domeniul contabilității și auditului. FinTech (Financial Technology) și RegTech (Regulation Technology) sunt două astfel de industrii. Prima folosește tehnologia modernă ca să ofere servicii financiare, intră în competiție cu băncile și oferă soluții digitale fără intermediari. Cea de-a două se uită la provocările legislative și le rezolvă prin simplificarea cerințelor de reglementare a industriei financiare.
În concluzie
Viitoarele locuri de muncă ale contabililor și auditorilor se vor baza pe utilizarea sistemelor informatice sofisticate și a inteligenței artificiale. Un loc central va fi dat aplicațiilor care se vor ocupa de gestionarea securității datelor, conectând diferite părți din domeniul tehnologic financiar și de reglementare care sunt sau vor deveni parte din aceste profesii.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro