Puncte importante pe agenda liderilor de business în 2023
Ultimii trei ani au fost foarte grei pentru companiile din toate domeniile, iar agenda liderilor este una grea. Transformările sunt din ce în ce mai multe și mai alerte. Ceea ce atrage oamenii în funcții de conducere s-a schimbat. Binoclul viziunii nu mai vede așa de departe. Efortul strategic este tot mai democratic distribuit către manageri.
Chiar dacă ei înșiși sunt copleșiți și uneori demobilizați, liderii sunt responsabili să-și ajute echipele să depășească obstacole din ce în ce mai complexe. De aceea este important ca liderii să cunoască cele mai importante problematici cu care se confruntă echipele în 2023 și acțiunile de răspuns pe care le pot întreprinde.
Prevenirea epuizării
Din păcate epuizarea, sau burnout-ul, este una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă angajații. Pusă în evidență de pandemie, epuizarea este simptomul unei permanente dorințe de a face față schimbărilor printr-un efort continuu la locul de muncă.
Potrivit Global Leadership Forecast 2023, liderii se confruntă în continuare cu rate ridicate de burnout, iar datele arată că acum sunt cu 10% mai mulți lideri spun că se simt mai epuizați comparativ cu 2020.
Pe lângă propria epuizare, liderii sunt, de asemenea, îngrijorați de fenomenul de burnout din echipele lor. Epuizarea în rândul angajaților este provocarea pe care 85% dintre lideri spun se simt cel mai puțin pregătiți să o gestioneze. Acest lucru indică faptul că au nevoie de ajutor.
Ce pot face companiile?
Cât de bine gestionează o companie burnout-ul este un proces direct influențat de liderii săi. Managerii din prima linie, în special, trebuie să știe să demonstreze empatie, să ofere coaching și să-și susțină echipele. Iar liderii trebuie să îi ajute încurajând menținerea căilor de comunicare deschise între toate nivelurile de conducere și angajați.
Atunci când liderii se conectează cu echipele lor la nivel uman cu empatie, este mai probabil să identifice epuizarea și alte riscuri la adresa stării de bine a oamenilor. De aceea este esențial pentru companii să susțină dezvoltarea abilităților de empatie și compasiune.
Oferind training de mindfulness companiile ajută echipele de conducere să poată reduce stresul la locul de muncă, iar liderii să-și poată gestiona propriile sentimente și emoții. Mai mult, cu ajutorul echipei de HR, managementul poate facilita și promova programe care cresc conștientizarea sănătății mintale sau pot implementa programe asistență psiho-emoțională de specialitate pentru angajați.
O altă direcție importantă este susținerea liderilor prin sesiuni de coaching și cursuri de delegare a sarcinilor. Cu aceste abilități de delegate bine dezvoltate liderii se pot asigura că echipele lor au oportunități de creștere, sarcini de lucru echilibrate și resurse pentru a-și atinge obiectivele, fără a se epuiza.
Rezolvarea crizei de încredere
La baza relațiilor profesionale de succes este o singură emoție: încrederea. Dar raportul Global Leadership Forecast 2023 arată că numai 46% dintre angajați au încredere că managerul lor direct și doar 32% au încredere în liderii seniori din organizația lor. Este clar că este loc de îmbunătățire a încrederii dintre echipa de management și angajați. Iar nivelul crescut de încrederea va conduce la creșterea retenției angajaților, într-o perioadă în care se investește foarte mult în atragerea și dezvoltarea talentelor.
Cum pot liderii să construiască încredere?
Liderii trebuie să înțeleagă că încrederea este crucială pentru construirea unei culturi organizaționale sănătoase în companie. De aceea este bine să includă întrebări despre încredere în sondajele de implicare a angajaților, astfel încât să înțeleagă cum se descurcă.
Construirea încrederii trebuie să aibă prioritate la toate nivelurile conducerii. Încrederea este fragilă. Este ușor de pierdut și greu de câștigat. Liderii din top management au mai puține oportunități de a construi încredere direct cu angajații, așa că este esențial că aceștia să profite din plin de fiecare oportunitate de a face acest lucru.
Conducerea eficientă a echipelor hibride
Amplificată în perioada pandemiei, muncă de la distanță are o tendința puternică de creștere în România. Dacă ținem cont și de faptul că tot mai mulți dintre angajați lucrează în format hibrid, cumulat procentul echipelor virtuale din România depășește 60%. Acest lucru creează noi provocări pentru lideri, mai ales când vine vorba de modul în care se conectează cu echipele lor. În același studiu, Global Leadership Forecast 2023, doar 27% dintre lideri spun că sunt foarte eficienți în a conduce echipe hibride sau virtuale.
Care sunt modurile prin care liderii pot fi ajutați?
Companiile trebuie să ajute liderii ca aceștia să-și vadă cu claritate rolul în crearea unui mediu de lucru echitabil și incluziv, evaluându-le abilitățile și consolidând comportamentele care întăresc acest mod de lucru. Pentru a promova egalitatea de șanse și corectitudinea, liderii trebuie să creeze vizibilitate pentru echipele lor.
Liderii doresc experiențe de învățare și dezvoltare mai semnificative, formale, care să îi conecteze cu echipa și colegii. În locurile de muncă hibride, liderii trebuie să fie în măsură să-și ajute colegii să construiască o conexiune puternică cu locul de muncă și cu ceilalți colegi. Când liderii își dezvoltă aceste abilități echipele sunt performate, coezive, iar inovația poate să crească.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro