Remodelarea operațiunilor și revenirea din criză
Domeniul taxelor este cel mai vizat în general și cu atât mai mult în momente de criză. Luarea unor măsuri la nivel guvernamental poate să blocheze sau să disloce blocaje din mediul de business. Dar la nivel de companie top managerii au nevoie să remodeleze operațiunile ca să pregătească organizația pentru revenire.
Importanța restructurărilor operaționale
Restructurările operaționale prezintă oportunități clare de integrare a structurilor fiscale în activitatea operațională a companiei. Prețurile de transfer ar trebui să reprezinte un element cheie în obținerea unor noi obiective operaționale de afaceri. Strategiile de planificare fiscală care influențează locația în care se desfășoară activitățile, pot de asemenea să creeze oportunități.
Pregătirea abordării și a strategiei fiscale a unei companii este esențială, mai ales acum când sistemele fiscale sunt în centrul măsurilor de ajutor economic. Fie că este vorba despre măsuri privind amânarea termenelor de depunere și plată pentru impozitele pe venit și cele privind taxele indirecte, sau că este vorba despre depunerea documentelor de calificare pentru măsurile mai largi de scutire de la plata anumitor impozite, toate aceste măsuri sunt concepute pentru a oferi un colac de salvare companiilor ca să treacă cu bine prin această criză fără precedent.
Cu toate acestea, ele pot fi utile numai dacă organizațiile au o privire de ansamblu asupra operațiunilor lor ca să solicite cel mai potrivit tip de ajutor și să-l valorifice în beneficiul revenirii.
Strategii și tratamente fiscale
Aplicarea diverselor tratamente fiscale necesită o investiție de timp și efort. De exemplu, pentru a rezolva problema prețurilor de transfer, o companie trebuie să conștientizeze factorii care aduc valoare adăugată și contribuțiile economice pe care le aduc părțile afiliate din cadrul grupului, inclusiv modul în care acești factori diferențiază compania de principalii săi competitori de piață. De aceea este utilă colaborarea cu o companie de consultanță care să acopere aceste nevoi.
Viteza cu care au fost adoptate măsurile de stimulare fiscală ca răspuns la COVID-19 ne reamintește încă o dată cât de rapid se poate schimba peisajul fiscal. Și întrucât o mare parte din legislația privind stimularea de urgență a revenirii economiei se bazează pe mecanisme fiscale, este probabil ca legislația în domeniu să continue să rămână fluidă.
În plus, presiunea de a fi la curent cu transformarea digitală și cu tehnologia este implacabilă – și costisitoare – într-un moment în care multe companii sunt supuse presiunii costurilor, ca parte a propriilor planuri de recuperare financiară din șocul economic produs de pandemie.
Rolul funcțiilor fiscale și financiare
Pe măsură ce companiile se stabilizează, funcțiile fiscale și financiare vor fi solicitate să joace un rol și mai puternic în a ajuta companiile să-si stabilească următorii pași din planul de revenire. Transformarea modelului de operare poate ajuta la reducerea costurilor generale, la controlul cheltuielilor imprevizibile necesare digitalizării și la redirecționarea resurselor interne către activități mai strategice. Poate reorienta investițiile spre oameni și tehnologiile atât de necesare pentru a ține pasul cu o lume în continuă schimbare.
Pentru reevaluarea modelului lor de operare, companiile ar fi bine:
- Să își examineze modelul de operare fiscală și financiară actual și să-și stabilească prioritățile organizației în ceea ce privește controlul costurilor, crearea valorii și gestionarea riscurilor, pentru a înțelege modul în care funcția fiscală și financiară contribuie la strategia generală de afaceri. După ce aceste priorități sunt clare sunt mai ușor de identificat disfuncționalitățile dintre oameni, procese și tehnologie și luarea deciziei privind sustenabilitatea modelului actual.
- Să-si stabilească ce capacități să dezvolte. Menținerea activităților fiscale și financiare în interior necesită, în general, un anumit grad de transformare internă pentru instruirea persoanelor existente, optimizarea proceselor fiscale generale și tehnologiei. Dar decidenții trebuie sa fie siguri că le pot efectua cu eficiență și control. Alte sarcini de rutină pot fi mai bine realizate folosind o platformă tehnologică de ultimă generație, deținută de un furnizor de servicii competent.
- Să găsească mixul potrivit de tactici. Multe companii vor decide că o abordare hibridă este potrivită pentru ele, acolo unde decid să continue să dețină anumite funcții fiscale și financiare pe care le consideră critice, concomitent cu furnizarea prin asociere cu terți a altora. Abordarea hibridă potrivită poate îmbunătăți atât eficacitatea, cât și eficiența, oferind în același timp oamenilor lor timp sa se concentreze pe activități care cresc profitabilitatea.
Pentru companiile care au integrat în modelul lor de operare aportul funcției de planificare fiscală, reducerea timpului pentru activități de rutină și realocarea acestuia pentru găsirea de strategii ce vizează strategii mai largi va fi și mai importantă în timpul recuperării post-pandemice.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro