Gestionarea incertitudinii prin inovație

Gestionarea incertitudinii prin inovație

Gestionarea incertitudinii prin inovație

Perturbările ultimilor ani au afectat multe companii. Răspunsul previzibil al acestora a fost să se protejeze de impact și să aștepte revenirea la normalitate.

Numai că schimbările structurale ale lanțurilor de aprovizionare, creșterea inflației, ajustarea dobânzilor la credite, criza energetică și munca la distanță au avut implicații asupra mediului de afaceri.

În acest condiții gestionarea costurilor și creșterea productivității nu sunt abordări solide pentru o creștere sustenabilă. Dacă stai cu numerarul și nu-l investești în noi produse, noi modele de afaceri sau noi parteneriate ratezi oportunități de creștere.

De ce au nevoie companiile ca să crească? Răspunsul este pe cât de previzibil pe atât de puțin întâlnit. Ca să crească, companiile au nevoie de inovație.

Protejarea numerarului este o abordare defensivă dar perdantă dacă se oprește aici. Da, protejăm numerarul dar diversificăm sursele de creștere și facem din creșterea veniturilor prioritatea numărul unu. Cum putem face asta? Cum spuneam, prin inovație.

Pentru a capta oportunități de creștere, generând în același timp mai multe opțiuni strategice într-un mediu în schimbare rapidă, inovația este esențială. 

Inovația nu este chiar ușor de realizat dacă nu ai o abordare structurată a generării ei. De aceea sunt relevante aceste practici esențiale:

1. Calibrare între focus și resurse

Inovația pe termen scurt se referă de obicei la îmbunătățiri sau actualizări incrementale ale produselor, serviciilor sau proceselor existente. Aceste îmbunătățiri sunt concepute pentru a răspunde nevoilor imediate, pentru a rezolva probleme specifice sau pentru a valorifica oportunitățile emergente.

Inovația pe termen scurt implică adesea efectuarea de mici schimbări sau modificări la produsele, serviciile sau procesele existente, mai degrabă decât crearea unora complet noi.

Inovația pe termen lung, pe de altă parte, se referă la evoluții transformatoare, disruptive și de perspectivă. Aceste inovații sunt concepute pentru a crea piețe, produse sau servicii complet noi sau pentru a schimba fundamental modul în care trăim, lucrăm și interacționăm cu lumea.

Inovația pe termen lung implică adesea asumarea unor riscuri mari, investirea de resurse semnificative și urmărirea unor idei noi și netestate.

În practică, granița dintre inovația pe termen scurt și pe termen lung nu este întotdeauna clară, iar cele două se suprapun adesea. Inovațiile pe termen scurt pot pune bazele descoperirilor pe termen lung, în timp ce inovațiile pe termen lung pot inspira și informa îmbunătățirile pe termen scurt.

2. Crearea de noi modele de afaceri

Adoptarea de noi modele de afaceri poate mobiliza mai multe competențe de bază ale companiilor decât investiții, făcând totodată organizația mai adaptabilă și generând o nouă creștere.

Astfel de inovații pot include evoluții ale propunerilor de valoare, modele economice, modele de producție, rute către piață, utilizarea activelor și capabilităților. De exemplu, un producător de sandale pentru copii oferă acum sandale care pot fi înlocuite cu altele noi contra unui abonament lunar.

Crearea de noi modele de afaceri prin le impune companiilor să experimenteze cu diferite abordări, cum ar fi noi modele de prețuri, canale de distribuție sau fluxuri de venituri. Scopul experimentării este de a testa idei și concepte noi într-un mediu controlat la scară mică înainte de a le scala.

3. Construirea de parteneriate

Parteneriatele pot juca un rol esențial în stimularea inovației. Prin implicarea diferitelor organizații pentru punerea în comun a resurselor și competențelor complementare, parteneriatele pot contribui la stimularea creativității, la împărtășirea cunoștințelor și a perspectivelor și la accelerarea dezvoltării de noi idei și soluții.

Parteneriatele pot reuni organizații pentru a colabora la proiecte de cercetare și dezvoltare comune, împărțind costurile și resursele pentru a accelera dezvoltarea de noi produse, servicii sau tehnologii.

Acestea permit co-crearea, în cazul în care două sau mai multe organizații lucrează împreună pentru a crea un nou produs, serviciu sau model de afaceri care să combine punctele lor forte și capacitățile organizațiilor respective. Dar parteneriatele pot ajuta companiile și să acceseze noi piețe sau segmente de clienți, valorificând rețelele pe care ceilalți parteneri le au.

În concluzie

Contextul transformărilor profunde din prezent obligă companiile la reziliență și inovație ca să aibă cicluri de creștere susținute. Pentru a putea fi competitive și pentru a putea accesa potențialul de creștere, companiile trebuie să aibă o abordare fazată a inovației, să descopere piețe emergente, să creeze noi modele de business și să construiască parteneriate.