Raportarea corporativă, o punte între companii și investitori
Cererea ca raportarea corporativă să fie mai transparentă este o realitate. Dictată de rolul cheie pe care îl joacă în a le spune investitorilor povestea de creare a valorii, raportarea corporativă este modalitatea companiilor de a câștiga încrederea acestora și a altor părți interesate (în engleză, stakeholders).
Promovarea acestei abordări transparente impune o schimbare mai largă a atitudinilor către raportări bazate pe un echilibru de informații financiare (de ex. cifra de afaceri, profit, pierderi, etc.) și non-financiare (de ex. număr de procese de inovare, indicatori de sustenabilitate). Acestea din urmă ar trebui să fie la fel de credibile și de încredere ca datele financiare. Cu toate acestea, există două provocări principale cu care se confruntă liderii departamentelor financiare atunci când dezvoltă o abordare bazată pe încrederea în datele non-financiare.
Prima provocare ține de abilitatea de a extrage valoare din datele non-financiare, gestionând în același timp orice riscuri asociate, inclusiv confidențialitatea și respectarea protecției datelor.
A doua provocare ține de încrederea, obiectivitatea și credibilitatea datelor din spatele raportărilor non-financiare, în special atunci când sunt utilizate tehnologii precum automatizarea proceselor cu ajutorul roboților software (RPA) și a inteligenței artificiale (AI) în captarea și analiza datelor.
Pentru a câștiga încrederea în analiza datelor sunt importante 2 aspecte:
- Implementarea instrumentelor avansate pentru captarea și analiza datelor – în timp ce RPA poate sprijini sarcini impuse și consumatoare de timp pentru a fi îndeplinite mai eficace și mai eficient, iar AI poate oferi raportării o nouă profunzime a perspectivelor, cu toate acestea va mai dura timp până când majoritatea echipelor financiare să treacă dincolo de proiectele pilot izolate și să înceapă abordarea acestor tehnologii pe scară largă.
- Încrederea că informațiile rezultate din analiza datelor efectuate de sistemele avansate sunt corecte și de încredere – multe dintre sistemele financiare de astăzi au un anumit nivel de încredere și verificare încorporate în ele, totuși AI nu se bucură de același nivel de încredere. Cei mai mulți dintre liderii din domeniul finanțelor exprimă îngrijorări în legătură cu calitatea datelor produse de AI și riscurile asociate.
Promovarea acestei abordări mai transparente a raportării impune, la rândul său, schimbări nu numai în ce privește metodologiile și practicile, ci și mentalitățile și cultura companiei.
Cultura organizațională va juca un rol din ce în ce mai important în raportarea corporativă în două privințe: în primul rând, echipele financiare îndeplinind un rol central în conducerea raportării transparente, creează o cultură deschisă și responsabilă care să răspundă cerințelor de raportare care se schimbă rapid.
În al doilea rând, oferind investitorilor și părților interesate o perspectivă semnificativă, credibilă și relevantă, bazată pe date, asupra performanței și culturii organizației, compania demonstrează legătura dintre cultura firmei și valoarea performanței.
Există trei zone de acțiune care vor fi, probabil, esențiale pentru stimularea unei culturi a deschiderii și responsabilității în raportarea corporativă:
- Accentul pus pe o abordare solidă în ce privește cultura raportării
- Mixul de talente adaptat pentru a stimula schimbarea culturii financiare și a depăși rezistența
- Construirea încrederii și a eticii în ce privește utilizarea tehnologiilor de suport (RPA și AI)
Companiile pot răspunde la nevoia de transparență exprimată de investitori prin adoptarea unei noi culturi organizaționale privind raportarea corporativă și mentalități cu privire la informațiile pe care le împărtășesc cu investitorii și părțile interesate.
Prin crearea de rapoarte care să includă indicatori financiari și non-financiare pentru a câștiga încrederea părților interesate, construirea unei culturi a raportării și consolidarea încrederii în analiza datelor cu tehnologii avansate, companiile contribuie la creșterea încrederii în mediul de afaceri.
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro