Riscuri și beneficii în mediul de afaceri digital
Companiile au răspuns în moduri diferite la criză, pornind de la riscuri și beneficii. Multe au fost nevoite să automatizeze modul în care lucrează cu clienții pentru a atenua riscurile generate de pandemie. Alte companii au trecut la procesele digitale pentru a le facilita angajaților să lucreze la distanță. Restricțiile au dus la întreruperi în lanțul de aprovizionare și au implicat ajustări ale relațiilor cu furnizorii.
Iată de ce acum multe companii fac tranzacții și iau decizii practic în timp real, ceea ce necesită, de asemenea, ca aceste organizații să gestioneze riscurile și să valorifice oportunitățile cu viteză, acuratețe și eficiență. Având în vedere schimbările accelerate din ultimii doi ani, auditorii din era digitală de astăzi trebuie, de asemenea, să adopte o mentalitate digitală.
Risc: Dependența de sistemele digitale
Potrivit unui raport al Forumului Economic Mondial „dependența tot mai mare de sistemele digitale” este un risc în creștere în 2022. Același raport spune că această dependență a fost „intensificată de răspunsul la COVID-19”. Comerțul digital este estimat să atingă o valoare globală de 800 de miliarde de dolari până în 2024, iar această creștere aduce cu schimbări operaționale mari și generează noi tipuri de risc digital. Produsele și serviciile digitale se bazează pe o gamă largă de active tehnologice — date, aplicații software, servicii cloud, interfețe — care pot fi slab controlate de terți.
Companiile care rezolvă aceste riscuri digitale vor câștiga un avantaj competitiv printr-o performanță mai bună și o reziliență mai puternică. Întrebarea care se pune este: „cum putem descoperi rapid aceste noi riscuri digitale și cum putem acționa eficient asupra lor?” Răspunsul este printr-o abordare de management integrat care leagă riscurile strategice, operaționale și tehnologice pentru a permite luarea unor decizii informate.
Beneficiu: Conectivitatea susține auditul digital
Conectivitatea afacerilor devine din ce în ce mai puternică, făcând schimbul de date între companii, clienți și organisme guvernamentale o practică standard. Pe măsură ce conectivitatea crește, datele digitale operaționale, tranzacționale și financiare ajung din ce în ce mai mult în rețele partajate.
Auditorii se pot conecta direct la aceste rețele partajate și pot lucra direct printr-o platformă online securizată, ceea ce eficientizează foarte mult procesul de audit. Clienții nu mai trebuie să transfere manual fișiere de date masive și să comunice prin e-mail, deoarece toate părțile implicate într-un audit își pot gestiona și vizualiza acum datele pe o singură platformă partajată sau pe un portal pentru clienți.
Risc: Tehnologiile coexistente, vechi și noi
S-au realizat cercetări ample cu privire la modalitățile în care experții în managementul riscului și conformității și-ar putea îmbunătăți soluțiile de guvernanță pentru a permite o mai bună vizibilitate și înțelegere a riscurilor. Concluziile au arătat că focusul pe conformitate, precum și tehnologiile coexistente, vechi și noi, ajung să nu furnizeze liderilor de afaceri informațiile necesare pentru a aborda cele mai relevante riscuri digitale din companie.
Astfel a devenit din ce în ce mai clar că o abordare integrată care leagă riscurile operaționale și tehnologice de obiectivele strategice ale afacerii este mai puternică. Liderii de afaceri trebuie să exploreze modul în care tehnologiile de management integrat al riscurilor, pot ajuta companiile să treacă dincolo de soluțiile vechi, bazate pe conformitate, pentru a-și crește vizibilitatea și înțelegerea riscurilor digitale.
Beneficiu: Procesarea volumelor mari de date
Deși volumul mare de date generate prin platformele de partajare a datelor poate face identificarea riscurilor mai dificilă, auditorii beneficiază de noi abordări pentru procesarea datelor și informațiilor din diverse categorii de documente. Un proces de audit de înaltă calitate poate procesa și interpreta datele în moduri semnificative și coerente, ajutând companiile să identifice anomalii, riscuri operaționale, financiare și non-financiare.
De ce este atât de importantă analiza datelor? În primul rând, viteza mare de procesare și capabilitățile tehnologiilor de procesare a datelor pot acoperi întreaga populație de date. Această acoperire completă oferă o asigurare și mai mare cu privire la guvernanță și conformitate, iar auditorii sunt capabili să facă analize mai profunde pentru a descoperi noi perspective și domenii de îmbunătățire a afacerii. De asemenea, tehnologiile de analiză a datelor sunt capabile să efectueze un „audit continuu”, permițând ca eforturile de audit să fie distribuite pe tot parcursul anului.
În concluzie
Efectuarea unui audit digital implică mai mult decât utilizarea instrumentelor și tehnologiilor digitale în procesul de audit. Un audit digital necesită adoptarea unei mentalități cu adevărat digitale. A avea o mentalitate digitală înseamnă dezvoltarea de noi atitudini și comportamente care să permită auditorilor – și clienților – să prevadă posibilități, în timp ce sunt din ce în ce mai adaptabili și deschiși la valorificarea tehnologiilor emergente pentru a îmbunătăți procesele tradiționale.
Alina Făniță este CEO și Partener al PKF Finconta. A lucrat cu companii multinaționale sau firme antreprenoriale din domenii diverse de activitate, pentru a le oferi servicii de audit financiar, due diligence, restructurări de grupuri, audit intern și alte servicii conexe activității de control intern. Este membră a celor mai prestigioase asociații profesionale din domeniu: ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililior Autorizați din România), CAFR (Camera Auditorilor Financiari) și IIA (Institute of Internal Auditors). A absolvit EMBA Asebuss la Kennesaw State University, a fost trainer pentru cursuri IFRS și este invitată ca expert la numeroase conferințe de business. alina.fanita@pkffinconta.ro