Este directorul financiar al doilea CEO?
Directorii financiari au adesea responsabilități diverse, care se pot înșirui pe o listă lungă. Deși rolul lor principal este să protejeze valoarea companiei, ei pot juca, de asemenea, un rol important în optimizarea și creșterea valorii acesteia. Cu toate acestea, s-a consacrat ca, mai ales prin raportarea financiară, mai ales unul dintre aceste posibile roluri să fie asumat de către directorii financiari: protejarea valorii.
Dar în noua normalitate, directorii financiari ar trebui să se oprească din a mai gândi doar într-un mod liniar de tipul “unde suntem acum” și până „unde încercăm să ajungem”. În schimb, ei ar trebui să sondeze viitorul și să privească dincolo de „acum” și la ce „urmează imediat după aceea”.
Există trei arii pe care directorii financiari este necesar, așadar, să se concentreze:
Construirea încrederii în tehnologie
Să construiești încredere în Inteligența Artificială (AI) este dificil într-un mediu în care guvernanța corporativă, controalele, cerințele standardelor profesionale și reglementările încă se luptă să țină pasul cu ritmul schimbării generat de tehnologie. Cu toate acestea, rezervele ar putea fi mai degrabă o reflectare a lipsei de înțelegere cu privire la modul în care funcționează aceste noi platforme software.
O perspectivă alternativă este că Inteligența Artificială și Machine Learning pot crește credibilitatea și acuratețea informațiilor, mai degrabă decât să le diminueze. E mai sigur să tragi o concluzie după analiza unor seturi mari de date realizată cu instrumente software, decât să te bazezi pe o persoană care sondează un singur set de date și care poate introduce propriile erori de judecată în ecuație.
Transformarea modelului de operare și de raportare financiară
Datorită tehnologiei se așteaptă o schimbare majoră către un model de operare și raportare financiară mai inteligent și mai deschis. Mai mult de jumătate din sarcinile financiare și de raportare efectuate în prezent de oameni sunt estimate a fi efectuate de roboți în următorii trei ani. Din acest punct de vedere se disting două priorități:
- Alegerea unui partener sau definirea unei strategii de servicii gestionate extern, pentru a atinge obiective de transformare digitală: multe activități de raportare recurente ce țin pe procese, de reglementare și de conformitate ar putea să nu fie gestionate intern, ci preluate de profesioniști în domeniu și furnizori acreditați de astfel de servicii.
- Mutarea funcției financiare și a raportării în cloud: Este clar acum pentru companii faptul că acet cloud reprezintă mai mult decât un spațiu de stocare pentru volume mari de date, ci este și un spațiu de inter-relaționare a tehnologiilor. De exemplu AI implică capacități uriașe de procesare, iar cloud-ul este infrastructura care o face posibilă. La rândul său, AI joacă un rol important în analiza avansată, permițând departamentului financiar să obțină informații prin simularea aspectelor inteligenței umane și analizarea unor cantități mari de date.
Regândirea rolurilor de conducere și a competențelor financiare
Acum 5 ani cerințele pentru succesul unui director financiar erau diferite de cele care sunt relevante acum. Construirea unor relații puternice cu liderii celorlalte departamente ale companiei trece prin transformări importante ce marchează, de exemplu, o colaborare mai redusă cu directorul de resurse umane. Construirea unei bune relaționări cu liderii celorlalte departamente deschide însă calea unei bune colaborări și acceptării schimbării.
Directorii financiari trebuie să-și recalifice oamenii, pentru a-i înzestra cu capacitățile de care probabil vor avea nevoie în viitoarea funcție financiară. Acțiunile importante ar putea include realizarea unei evaluări pentru identificarea deficitului de competențe existente ale personalului și dezvoltarea de noi stimulente pentru a încuraja personalul din departamentul financiar să învețe noi competențe. Dar, pe lângă o experiență de învățare, liderii departamentului financiar trebuie să dezvolte o cultură a învățării continue.
În loc de concluzie
Pandemia COVID-19 reprezintă o provocare semnificativă pentru directorii financiari și echipele departamentelor financiare. Liderii acestora trebuie să privească înainte și să gândească viitorul pe termen lung din perspectiva transformărilor pe care le aduce digitalizarea. Liderii cu viziune din domeniul financiar sunt atenți la aceste transformări și privesc dincolo de rolul lor tradițional deoarece vor să furnizeze valoarea pe care factorii interesați o așteaptă.
Recomandări pentru Directorii Financiari:
- Adoptați tehnologiile relevante ca să fiți furnizori de valoare
- Apelați la un furnizor acreditat de soluții software performante
- Reinstruiți oamenii pentru folosirea acestor tehnologii
- Construiți încredere cu liderii departamentelor companiei
- Construiți o cultură a învățării continue
Florentina Șușnea este Managing Partner în cadrul companiei PKF Finconta. Experiența ei profesională de peste 26 de ani cuprinde domeniile de audit statutar și IFRS, consultanță fiscală, probleme de rezidență fiscală, restructurare financiară și fiscală, documentație și politici de Transfer Pricing, fuziuni și divizări, M&A, expertize judiciare, contabile și fiscale, due diligence de achiziții. Florentina este membru acreditat al următoarelor organizații profesionale: Camera Consultantilor Fiscali, Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Expertilor și Contabililor Autorizați din România si Association of Certified Anti-Money Laundering Specialists. A absolvit Facultatea Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice, București, Facultatea de Drept din cadrul Universității ”Titu Maiorescu”, programul MBA de la Tiffin University din SUA, este doctor în economie și a urmat numeroase cursuri naționale și internaționale în domeniul fiscal. florentina.susnea@pkffinconta.ro